معماری داخلی ، طراحی داخلی و دكوراسیون داخلی

سه عبارت معماری داخلی ، طراحی داخلی و دكوراسیون داخلی معمولا به غلط به جای یكدیگر مورد استفاده قرار می گیرند. گرچه هر سه بخش های مشتركی با هم دارند و هدف همه ی آنها بهبود كیفیت زندگی از طریق بهبود فضاست ، اما مترادف هم نیستند. | صنایع چوبی بهجا

سه عبارت معماری داخلی ، طراحی داخلی و دكوراسیون داخلی معمولا به غلط به جای یكدیگر مورد استفاده قرار می گیرند. گرچه هر سه بخش های مشتركی با هم دارند و هدف همه ی آنها بهبود كیفیت زندگی از طریق بهبود فضاست ، اما مترادف هم نیستند. | صنایع چوبی بهجا

معماری داخلی ، طراحی داخلی و دكوراسیون داخلی

پنج‌شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۹  ۰ نظر   ۲۰ بازدید

شباهت و تفاوتها:

سه عبارت معماری داخلی ، طراحی داخلی و دكوراسیون داخلی معمولا به غلط به جای یكدیگر مورد استفاده قرار می گیرند. گرچه هر سه بخش های مشتركی با هم دارند و هدف همه ی آنها بهبود كیفیت زندگی از طریق بهبود فضاست ، اما مترادف هم نیستند. تخصص معماری داخلی در مقیاس انسانی و در ارتباط با فضاهای عمومی و شخصی است. مباحث تخصصی مرتبط با معماری داخلی مباحثی چون روانشناسی رفتار ، ساختارها و خدمات پشتیبانی ، مواد و مصالح ساختمانی ، رسانه های ارتباطی ، ارگونومی و .. است. | صنایع چوبی بهجا

در طرف مقابل دكوراتورها كسانی هستند كه تنها با سطح ظاهری فضا سرو كار دارند. اغلب آنها دوره های تخصصی را گذرانیده و آموزش دیده اند. بسیار واضح است كه علیرغم اشتراكات بسیار ، این سه رشته مترادف هم نیستند و در حوزه ای كاری متفاوتی فعالیت فعالیت می كنند. جامعه طراحان داخلی آمریكا ، طراح داخلی را چنین تعریف می كند: متخصصی برای طراحی فضاهای داخلی با عملكرد و كارایی بالا كه تخصص خود را از طریق آموزش های رسمی كسب كرده است. مهمترین بخش حرفه ی یك طراح داخلی ، داشتن هنر و علم درك رفتار مردم به منظور ایجاد فضاهای كاربردی خلاقانه درون ساختارهایی ست كه معماران داخلی طراحی كرده اند. | صنایع چوبی بهجا

هفت اصل در طراحی داخلی

  1. نور ( عنصری كه توان دیدن را به فرد می دهد )
  2. فرم ( توده ی فیزیكی یك شی است كه سه بعدی بوده و وزن دارد )
  3. فضا ( همان محدوده ی در دسترس كاربر است )
  4. بافت ( مشخصه ای از یك شی ، كه با لمس كردن یا دیدن به چشم می آید )
  5. شكل ( خط بیرونی یك شی را تكیل می دهد )
  6. رنگ ( همان خاصیت بصری فرم است )
  7. حجم ( عنصر مهم طراحی داخلی است كه بصورت اجسام توپر تو خالی نمایان گشته است )

سبك شناسی

  • آسیا منطقه ای است بزرگ با سبكهای مختلفی چون : ایرانی ، هندی ، چینی ، عربی و ژاپنی.
  • در فرهنگ شرق دور یك اصل مهم حكفرماست و آن اصل رابطه با طبیعت است.
  • فرهنگ شرق دور با رمز و راز و غرق دن در نیروهای طبیعت عجین شده است.
  • استفاده از رنگهای گرم از مشخصات سبكهای آسیایی است.
  • جهان بینی شرق دور بر اساس تعادل و تعامل میان یین و یانگ است.
  • بر اساس این نظریه ، جهان متكی بر اصول مثبت و منفی ای است كه در همه چز نفوذ كرده است.
  • از ویژگیهای سبك ژاپنی می توان به : سبكی فراخ – سادگی – روشنی و ... اشاره نمود.
  • یكی از اصول این نوع طراحی كم كردن جزئیات و توجه به سادگی است.
  • باغ آرایی ژاپنی یكی از معروفترین شیوه های طراحی فضا ی سبز است. این شیوه بر پایه استفاده از آب ، سنگ ، سنگریزه و .. استوار است.
  • سنگ در این فرهنگ مقدس است. ژاپنی ها در مكتب شینتو معتقدند سنگ روح طبیعت را در خود جای داده است.

چینی ها در طراحی داخلی تابع سه اصل زیر اند : سادگی ، انرژی و طبیعت.

كاربرد چوب بعنوان یك متریال طبیعی زیاد در این سبك به چشم می خورد. فنگ شویی سبكی است از زیبایی شناسی چینی! این سبك جزیی از فرهنگ خاور دور است. فنگ شویی در صدد اعتدال بخشیدن میان انرژی هاست. مهمترین اصل فنگ شویی پرهیز از انباشتگی و بی نظمی است. | صنایع چوبی بهجا


چیدمان

  1. توجه به كاربری فضا و روانشناسی موقعیت
  2. شناخت سبك متداول در چیدمان
  3. روانشناسی رنگ
  4. محل قرارگیری
  5. شناخت كادر در طراحی داخلی
  6. ارگونومی
  7. شناخت تاثیر نور
  8. شناخت سبك
  9. فضاهای كلاسیك

دیدگاه خود را بیان کنید

02165468662
کارشناسان خارج از دسترس